lørdag den 22. marts 2014

Favoritplanten til altanen: Lathyrus

Lathyrus kan jeg ikke få nok af. Jeg har i år sået 3 forskellige, mine egne fra sidste år, Mammoth Mix og King's High Scent.
Jeg lagde frøene i vand i 2 døgn inden, de blev sået. Så er det nemmere for spiren at komme gennem den hårde skal. Når spirerne er store nok, laver jeg stiklinger - det er faktisk ret nemt, og når man kun har en enkelt vindueskarm at så i, er det meget smart, at man kan få to planter ud af et frø.

Den første lathyrus i blomst sommeren 2013



Sidste år fik jeg ikke så mange blomster på min gamle nordvendte altan, så i år tager jeg revanche. De skal kravle overalt, hvor der kravles kan.

Fra maj sidste år 

Og så lige en update på klokkerankerne - andet hold gik noget bedre, men stadig kun en spireprocent på ca 50%. Hvor mange af jeres frø spirer? Tror måske jorden igen var en smule for våd. 



2 kommentarer:

  1. Ingen sommer uden Lathyrus, sådan har jeg det! De har en helt særlig plads i mit hjerte og jeg elsker simpelthen deres duft, viltre væsen og overdådige blomstring. Så havde jeg kun en altan, ja så ville jeg stadig som du så lathyrus i massevis. De er så fyldt med sommerglæde, at man ikke kan blive andet end smittet:0)

    Jeg havde faktisk blomster til december måned, så jeg kan - næsten - stadig fornemme duften af disse dejligheder, som om sommeren fylder haven her. Jeg har dem op ad stativer i bede og i krukker på terrassen, for duften er helt afhængighedsskabende...

    Og ja jeg har et lidt særligt forhold til dem, da min mormors brudebuket alene bestod af lathyrus og for at hylde hende var en betingelse mht min egen brudebuket, at den skulle have lathyrus i sig. Det havde både den og bordpynten da jeg blev gift med min mand. Det har kun gjort min lathyruskærlighed endnu større:0)

    Skøn søndag med sommerlængsel fra Katinka Raabymagle

    SvarSlet
  2. Sidste år fik jeg én plante ud af 17 Lathyrus-frø, så succesraten var ikke voldsom! Frøene lå i vand inden såning, som de skal, så jeg ved ikke lige, hvad der gik galt. I år prøver jeg igen - er i fuld gang. Skøn sommerblomst.
    Iøvrigt spændende med drivhuset!

    SvarSlet

Det er sjovt at se, hvem der kigger forbi - så jeg ville blive så glad, hvis du lægger en kommentar!